Penyuluh Kec. Sindang Kelingi Kab. Rejang Lebong Ajak Warga Untuk Zakat Harta

Penyuluh Kec. Sindang Kelingi Kab. Rejang Lebong Ajak Warga Untuk Zakat Harta

Rejang Lebong (Inmas) -- Pemberian zakat akan menjadikan harta seseorang diberkahi, bersih dan baik selain menjadikan hati tenang dan sentiasa senang. Maka bagi yang memiliki harta wajib untuk membayar zakat, mari kita hitung harta kita dan bayar zakatnya, hal ini disampaikan Penyuluh Kua Kec. Sindang Kelingi Kab. Rejang Lebong Wana,S.Ag. dalam pengajian Majelis Ta’lim Al Hidayah Kelurahan Beringin Tiga Kec. Sindang Kelingi (Jum’at, 13/10/2017).

Zakat selain membersihkan harta sekaligus  dapat mensucikan diri pemberi zakat, harta dan menjauhkan sifat kebakhilan dan ketamakan dalam diri manusia. Zakat menjadikan kehidupan manusia stabil, menanam rasa kemanusiaan selain menumbuhkan sifat menghormati serta mengasihi. Zakat ini juga kalau kita lihat dia memberi kesan yang cukup besar tatkala seseorang yang berzakat ini akan diberkahi Allah, rezekinya juga akan dilipat gandakan dan diberi kelebihan yang kita tidak sangka sama sekali, bahkan keberkahan zakat dapat dirasakan setelah  pemberian zakat.

Jelasnya, zakat merupakan salah satu dari pada Rukun Islam yang teramat banyak disinonimkan dan disandingkan dengan sholat. Dengan sebab itu masyarakat yang melaksanakan sholat dan menunaikan zakat akan mendapat suatu ketenangan selain melahirkan negeri yang damai. Sebenarnya zakat dari segi bahasa membawa makna subur, suci, memkembang dengan baik dan memberi manfaat positif serta kelebihan yang tersendiri. Benarlah satu hadis yang mengatakan malaikat pada waktu pagi dan malamnya ada yang berdoa khusus kepada pemberi zakat dan sedekah. Zakat sebenarnya diwajibkan kepada mereka yang cukup syarat, ada harta yang melebihi nisab, cukup haul tahunannya dan maka apabila cukup semuanya, wajib umat Islam tunaikan zakat.

"Ayo, marilah sama-sama kita insafi diri untuk mengeluarkan zakat. Kita telah membantu masyarakat asnaf yang berhak menerima zakat, mereka akan berdoa, mengangkat tangan berdoa untuk kebahagian pemberi zakat. Alangkah baiknya jika sekiranya kita dapat melaksanakan dan kita merasa sebuah kebahagiaan yang bersifat abadi kerana patuhi perintah Allah," kata Wana,S.Ag.

Katanya lagi, masyarakat juga seharusnya memikirkan cara untuk menempatkan diri di dalam golongan pemberi zakat dan senantiasa diberkahi Allah. (Ismul)

 

Bagikan :